علل و درمان درد آرنج

نظر شما راجع به وبلاگ چیست ؟

آمار مطالب

کل مطالب : 116
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 28

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 303
بازدید سال : 1354
بازدید کلی : 83910

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان   هم دلی THE HEART  و آدرس mobinr110.LXB.ir یا mobinr110.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته و در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






محاسبه ي شاخص توده ي بدني
وزن به کيلوگرم
قد به سانتي متر
شاخص توده ي بدني

بازه ي وزني مناسب شما




در اين وب
در كل اينترنت
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : رضا حسن پور
تاریخ : یک شنبه 24 اسفند 1393
نظرات

در قسمت استخوان بازویی اپی كوندیل داخلی و خارجی و بین این دو اپی كوندیل قسمت قرقره ای شكل بنام تراكلیا Traclea قرار دارد.حركت مفصل آرنج عمدتا در حول این قسمت قرقره ای شكل و زند زیرین یعنی قسمت استخوان اولنا انجام می شود.قسمت قرقره ای یا تراكلیا به همراه بخش اولنار دارای پوشش غضروفی بوده و مفصلی را بوجود می آورد كه خمیدگی و راست كردن ساعد را انجام می دهد فراهم می آورد.

البته قسمت استخوان رادیوس نیز پوشش غضروفی دارد . پوششی بنام كپسول دور مفصل آرنج را می پوشاند قسمت داخلی كپسول لاله بنام بافت سینوویال وجود دارد كه وظیفه آن ترشح مایع سینوویال است این مایع در واقع از مواد لزجی وچسبنده تشكیل می شود كه موجبات تسهیل حركت مفصل را ف فضای مفصلی آرنج بسیار كم بوده و لذا این مفصل را مفصلی حساس به ضایعات نموده است فضای كم این مفصل درمان آنرا را نیز سخت تر از مفاصل دیگر كرده است .

بین و استخوان اولنار و رادیال دو مفصل یكی در قسمت پایین نزدیك مچ دست و دیگری در قسمت بالا در نزدیكی آرنج با نام مفصل رادیو اولنار وجود دارد كه نقش آن ایجاد حركت چرخشی به داخل(پروناسیون) و حركت به بیرون (سوپیناسیون) ساعد می باشد.

چند بورس در اطراف آرنج وجود دارد .بورسها فضاهایی بین تاندونها و استخوانها هستند كه موجبات حركات عضلات را فراهم می آورد.

تاندونهای اطراف آرنج در قسمت اپی كوندیل خارجی و داخلی می چسبد.

از قسمت اپی كوندیل داخلی عصب اولنار عبور می كند این عصب همان عصبی است كه وقتی آرنج شما به جایی برخورد می كند حالت برق گرفتگی ایجاد می كند.یكی از مشكلات آرنج فشار روی این عصب در قسمت داخلی آرنج است كه معمولا در كابران كامپیوتر و تاپیستها بدلیل طرز قرار گرفتن آرنج روی میز و تحت فشار قرار گرفتن این عصب بوجود می آید.فشار روی این عصب خواب رفتگی و گز گز انگشت چهارم و پنجم دست را ایجاد می كند.

عصب مهم دیگر كه ازقسمت جلوی آرنج عبور می كند عصب مدیان است كه حس انگشت شست دوم و سوم و نیمی از چهارم را فراهم می كند.

آرنج مفصلی است كه اجازه بلند كردن و پایین آوردن اشیائ و چرخش به داخل و خارج دست را میسر می كند.

درد آرنج در اثر علل تاندونی عضلانی ویا استخوانی ایجا د می شود.معمولا شدت درد زیاد نیست ولی اهمیت زیادی دارد.درد آرنج یکی از علل شایع درد می باشد که در اکثر موارد به آن توجه نمی شود و یا فراموش می شود .

علل درد آرنج :

التهاب اپی كوندیل خارجی یاسندروم آرنج تنیس بازان

التهاب اپی كوندیل داخلی یا سندروم آرنج گولف بازان

رادیال تانل سیندروم یا فشار روی عصب رادیال

فشار روی عصب اولنار

بورسیتها

نقرس

آرتریتها

شكستگیها درفتگیها و تروماهای اطراف آرنج

دردهای ارجاعی(دردهای ناشی از فشار روی اعصاب ناحیه گردن،دردهای ناحیه شانه و كتف)

شایعترین علت درد آرنج التهاب تاندون در قسمت بیرونی می باشد که تحت عنوان سندروم آرنج تنیس بازان برای اولین بار مطرح شد. این سندروم در اثر فشار ناگهانی و یا تدریجی روی آرنج بوجود می آید. درد آرنج ، بیماری شایعی است که باعث درد و ناتوانی در افراد زیادی می شود. این بیماری بعلت فراوانی در ورزشکاران تنیس باز به نام آرنج تنیس بازان معروف شده اما در تمام افراد به خصوص افرادی که بر روی آرنج فشار وارد می سازند دیده می شود.

بیماری‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ نواحی‌ استخوانی‌ آرنج‌. عضلات‌، تاندون‌ها و اپی‌كوندیل‌ (یك‌ برجستگی‌ استخوانی‌ در سطح‌ خارجی‌ آرنج‌ كه‌ در آنجا عضلات‌ ساعد به‌ استخوان‌ بازو می‌چسبند) آرنج‌ را درگیر می‌كند. بیشتر، بزرگسالان‌ (40-20 ساله‌) را مبتلا می‌كند.

افرادی که با دست کار می کنند و حرکاتشان تکراری است دچار این حالت می شوند مثلا در افرادی که شستشو بخصوص چلاندن و پیچاندن را انجام می دهند زیاد دیده می شود. بلند کردن اجسام به شکل ناصحیح موقع خرید نیز یکی دیگر از علل این حالت است. برخی افراد دچار وسواس می باشند و کارهای تکراری شست و شو را انجام می دهند. این افراد نیز مستعد بیماریهای مختلف از جمله آرنج تنیس بازان می باشند.

علل مختلفی باعث درد آرنج می شوند. یکی از شایعترین علل آن که توسط پزشکان به آن دقت نمی شود درگیری عصب گردنی است که در آرنج حس می شود. گاهی درد تیر کشنده نبوده و مشکل گردن خود را در آرنج نشان می دهد.

متحصصین طب فیزیکی بیشتر با این یافته آشنا می باشند و بیماران مدتها حتی برای چند سال با تزریق و فیزیوتراپی آرنج و حتی گچ گرفتن آرنج و یا جراحی هنوز درد آرنج دارند ولی درمان مشکل در گردن با عث درمان سریع درد آرنج می شود . علت آن لزوما دیسک گردن نیست بلکه درگیری مفاصل گردن می تواند خود را به این حالت نشان دهد.

یکی از علل درد آرنج که کمتر شناخته شده اما در اکثر کتابها موجود است درگیری عصب رادیال در پشت ساعد است . نوار عصب و عضله می تواند به افتراق این حالت کمک کند.

تشخیص این بیماری بر اساس معاینه است در صورت شک به علل دیگر تستهای تشخیصی مثل عکس ساده و نوار عصب درخواست می شود.

درد در ناحیه داخلی آرنج نیز شایع است . این درد بندرت در اثر فشار روی عصب رادیال دست ایجاد می شود .درد در اثر در رفتگی استخوان و یا كشیدگی عضلات نیز می تواند بروز كند.بورسیت و آرتروز نیز از عوامل نه چندان شایع درد آرنج است.(به بورسیت در سایت تبسم مراجعه کنید مراجعه كنید کلینیک تخصصی کمر زانو وشانه

شناخت علت درد و داشتن استراتژی صحیح در درمان آن از مزمن شدن این درد پیشگیری می کند ولی غالبا این درد طولانی شده وتبدیل به حالت مزمن می شود.کار با کامپیوتر درد در ناحیه داخلی را ایجاد می کند و اغلب روی عصب اولنار در ناحیه آرنج مشکل ایجاد می کند .

شایعترین علت درد آرنج اپی كوندیلیت خارجی یا سندروم آرنج تنیس بازان است:

این بیماری در اثر استفاده زیاد از عضلات مچ دست كه به قسمت اپی كوندیل خارجی استخوان بازو می چسبد ایجاد شده و در واقع التهاب محل چسبندگی عضلات مچ دست به قسمت اپی كوندیل خارجی است.این بیماری یا اختلال در ورزش تنیس شایع است .در كسانیكه با دست زیاد كار می كنند و بخصوص حمل اشیائ را انجام می دهند نیز شایع است . مانند افرادیكه كار تاسیساتی انجام می دهند برق كار ها لوله كشها مكانیكها آهنگران.

در حمل اشیائ بطور طولانی مانند خرید میوه و مواد لازم در منزل .در خانمهای خانه دار تایپیستها و كار با كامپیوتر نیز شایع است.

درمان:

استراحت دادن به آرنج

کاهش فشار روی آرنج و اصلاح نحوه کار بخصوص محافظت از آرنج در هنگام کار با رایانه

حمل نکردن اشیائ سنگین

عدم حمل اشیائ سبک به مدت طولانی

استفاده از یخ و یا گرما

استفاده از اسپلینت مخصوص

داروهای ضد التهاب

طب سوزنی

فیزیوتراپی

ورزش درمانی

ماسا‍ژ

لیزر

تزریق در ناحیه آرنج با كورتیكو استیروییدها و یا تزریق بوتوكس می تواند كمك كننده باشد

شاك ویو درمانی: یكی از روشهای جدید در درمان سندروم آرنج تنیس بازان استفاده از شاك ویو است كه معمولا در سه تا پنج جلسه انجام می شود.

حركاتي براي تقويت آرنج :

 

 

مفصل آرنج يكي از قسمت‌هاي مهم بدن است كه دچار آسيب‌هاي متعددي مي‌شود. به همين علت بايد سعي كنيد آرنج‌هاي قوي و ورزيده‌اي داشته باشيد تا احتمال آسيب‌ديدگي را به حداقل برسانيد.

از جمله آسیب هایی كه مفصل آرنج را درگیر می كند، التهاب در سمتی از آرنج است كه به بدن نزدیك تر است. این قسمت محل اتصال سه عضلاتی است كه به خم كردن مچ كمك می كند.افرادی كه اجسام سنگین را پرتاب می كنند، بیشتر دچار چنین حالتی می شوند. در این حالت این سمت آرنج دردناك شده و گاهی تورم و احساس درد با لمس نیز مشاهده می شود. از حركات زیر می توانید برای تقویت آرنج و بهبود حالت فوق استفاده كنید.

حركت اول: تا جایی كه می توانید مچ دست خود را خم كنید. سپس آن را تا جای ممكن باز كنید. این حركت را 3 نوبت و هر نوبت 10 بار تكرار كنید.

حركت دوم: آرنج خود را 90 درجه خم كنید. كف دست خود را به بالا چرخانده و 5 ثانیه نگه دارید. حال كف دست خود را به سمت زمین چرخانده و 5 ثانیه نگه دارید. دقت كنید كه نباید زاویه آرنج شما از 90 درجه بیشتر شود.

حركت سوم: یك چكش را در دست بگیرید و آرنج خود را 90درجه خم كنید. به آرامی دست خود را بچرخانید طوری كه یك بار كف دست شما روبه پایین و بار دیگر روبه بالا قرار گیرد. این حركت را نیز 10 بار و 3 نوبت در روز انجام دهید.

حركت چهارم: یك قوطی نوشیدنی را طوری در دست بگیرید كه كف دست شما روبه پایین قرار گیرد. مچ خود را به آرامی به سمت بالا خم كنید و سپس به حالت اولیه برگردانید. این حركت را 10 بار و 3 نوبت در روز انجام دهید. می توانید به مرور به وزن جسمی كه در دست می گیرید بیفزایید.

آرنج تنیس بازان ( التهاب‌ نواحی‌ استخوانی‌ آرنج‌) ، (تنیس اِلبو  Tennis elbow) 

  

سندرم تونل کارپال (CTS) یک اختلال مربوط به اعصاب است که بیشتر در کارمندان و افرادی که برای ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و با کامپیوتر کار می‌کنند دیده می‌شود و احتمال بروز آن در زنان سه برابر مردان است.این بیماری مرتبط با اعصاب، باعث درد و بی حسی دست، بخصوص مچ دست می‌شود.به گزارش موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) ، بیماری دردناک سندرم تونل کارپال، یک بیماری مربوط به شغل است و بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مچ دستشان برای مدت طولانی در شرایط نامناسب و غیر استاندارد قرار دارد.

راه‌های تشخیص
با مشاهده علائم درد بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. برای تشخیص سندرم تونل مچ دست پزشک در ابتدا معاینات بالینی انجام می‌دهد.به گزارش دانشگاه جان‌هاپکینز آمریکا، پس از معاینات بالینی، آزمون‌های بررسی قدرت دست در اولویت قرار دارد. یکی دیگر از آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص، آزمون سرعت هدایت عصب و تست EMG یا الکترومیوگرافی است که با استفاده از یک سوزن کوچک، فعالیت‌های عضلات بررسی می‌شود.

علل سندرم تونل کارپال
تونل کارپال گذرگاه اعصاب مچ دست است که از عصب مدیان (median) محافظت می‌کند. عصب مدیان عصب اصلی دست و تاندونی (تاندون فلکسور) است که باعث خم شدن انگشتان و شست و دیگر بافت‌های نرم دست مانند رباط‌ها و عروق خونی می‌شود.بر اساس گزارش آکادمی‌جراحان ارتوپدی آمریکا، سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های اطراف تاندون فلکسور متورم شده و به عصب مدیان فشار وارد می‌کنند.عوامل وراثتی نقش مهمی‌در بروز این سندرم دارند؛ یعنی اگر در خانواده یکی مبتلا باشد، احتمال ابتلای بقیه نیز وجود دارد. برخی دیگر از این عوامل موثر عبارتند از :
آسیب دیدگی مچ دست که باعث تورم، رگ به رگ شدن یا شکستگی شود.پرکاری غده هیپوفیز،کم کاری تیرویید،استرس کاری،استفاده مکرر از ابزاری که باعث ارتعاش دست می‌شود، وجود کیست یا تومور در داخل کانال. در ادامه این گزارش آمده است که حرکات تکراری مچ دست مهمترین عامل این عارضه است. برخی از ورزش‌ها مانند تنیس نیز باعث بروز این سندرم می‌شود.سندرم تونل کارپال در صورت پیشرفت به اندازه ای قابلیت‌های دست بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد که امکان استفاده از قلم نیز وجود نخواهد داشت.

درمان
درد ناشی از سندرم تونل مچ دست معمولا در مراحل اولیه با استراحت و رعایت اصول استاندارد قابل کنترل است و در مرحله بعدی داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و دیکلوفناک تجویز می‌شود. این بیماری در صورت پیشرفت نیازمند عمل جراحی است.یوگا، کار درمانی و درمان اولترا سوند نیز گاهی برای درمان و کاهش درد توصیه می‌شود.

علائم سندرم تونل کارپال
این بیماری در مراحل ابتدایی با بی حسی، سوزش و خارش دست؛ مخصوصا در شب همراه است. معمولا بیمار با احساس درد در دست از خواب بر می‌خیزد و برای ساکت شدن درد مجبور است دست را به سرعت تکان دهد. بیماری در صورت پیشرفت باعث می‌شود که انجام یک کار ساده مانند برداشتن کتاب نیز به دشواری انجام شود. به مرور زمان درد دست از مچ به قسمت‌های بالایی و شانه نیز سرایت می‌کند.

پیشگیری
راه‌های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به سندرم تونل مچ دست وجود دارد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا چند راهنمایی موثر در این زمینه ارائه کرده است:

•استراحت مچ دست هر چند دقیقه یک بار و نرمش هایی مانند خم کردن و صاف کردن مچ

•تنظیم محیط کار به گونه ای که فشار بر روی مفاصل حداقل باشد

•ورزش مفاصل

•ورزش مفاصل

•اجتناب از وارد کردن فشار اضافی در هنگام کار؛ برای مثال محکم نگه داشتن قلم

•استفاده از ابزار ارگونومیک

•قرار داد صفحه کلید در شرایطی که مچ در حین کار در آرامش باشد

درد گردن و دست :

درد هایی که هم در دست و هم در گردن و کتف احساس میشوند در بسیاری اوقات به علت تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه بوجود میایند. از بین مهره های گردنریشه های عصبی خارج میشوند که بلافاصله بعد از خروج از مهره ها با اتصال به یکدیگر یک شبکه عصبی به نام شبکه بازویی یا براکیال را تشکیل میدهند. از این شبکه اعصابی خارج میشوند که حس و حرکت کل اندام فوقانی را کنترل میکنند.

شایعترین علل تحریک اعصاب اندام فوقانی که موجب درد گردن و دست میشوند هرنی یا فتق دیسک بین مهره های گردنی و مشکلات شبکه بازویی است.

گاهی اوقات ریشه های عصبی که از بین مهره های گردنی خارج میشوند به توسط دیسک بین مهره های که جابجا شده است فشرده شده و این فشار موجب تحریک عصب و به دنبال آن احساس درد در گردن و دست میشود.

در موارد دیگری ممکن است بعضی اعصاب دست در ناحیه شبکه بازویی تحت فشار قرار گیرند. شایعترین علت فشار به اعصاب شبکه بازویی وجود دنده گردنی و یا فشار عضلات ناحیه گردن به این اعصاب است.

فشار به اعصاب شبکه بازویی میتواند با تحریک اعصاب دست موجب احساس درد و ناراحتی در گردن، شانه و دست شود. درمان این بیماری در غالب اوقات با استفاده از روش های غیر جراحی است و مهمترین عامل کمک کننده به درمان انجام نرمش های خاص برای تقویت عضلات گردن و شانه و افزایش قابلیت انعطاف آنها است. درمان این بیماری نیازمند همکاری متقابل و نزدیک بین بیمار و پزشک و صبر و حوصله است. به همین علت است که بسیاری از بیماران درمان خود را قدری مشکل میابند. این بیماری بندرت نیاز به درمان جراحی دارد.

پزشک متخصص با توجه به اظهارات بیمار و معاینه وی و استفاده از روش های تصویربرداری و مطالعه نوار عصبی بیمار میتواند نوع ضایعه را مشخص کرده و متناسب با تشخیص داده شده درمان مناسب را برای بیمار انجام دهد.

 

آناتومی بازو - اعصاب

چهار عصب عمده اندام فوقانی عبارتند از

  • 1) عصب مدیان
  • 2) عصب رادیال
  • 3) عصب اولنار
  • 4) عصب موسکولوکوتانه

این چهار عصب از شبکه بازویی منشعب می‌شوند. شبکه بازویی یک شبکه متشکل از اعصابی است که به هم متصل می‌شوند. منشا این شبکه از ریشه‌های عصبی است که عمدتا از بین مهره‌های گردن خارج می‌شوند و خروجی این شبکه هم اعصابی است که چهار عصب ذکر شده مهم‌ترین آن‌ها هستند.
عصب موسکولوکوتانه از تنه خارجی شبکه بازویی منشعب می‌شود. این عصب در بازو موجب فعالیت سه عضله بی سپس و براکیالیس و کوراکوبراکیالیس می‌شود و در پایین‌تر از بازو حس قسمتی از پوست ساعد را تامین می‌کند.

 

عصب رادیال از تنه خلفی یا پشتی شبکه بازویی خارج شده و در بازو موجب فعالیت عضله سه سر بازویی می‌شود. این عصب در قسمت‌های بالایی بازو در سمت داخل بازو قرار دارد سپس هر چه پایین‌تر میاید به سمت پشت استخوان بازو می‌رود. چسبیده به استخوان کم کم استخوان را دور زده و در قسمت‌های پایین‌تر در سمت خارجی آرنج قرار می‌گیرد. این عصب در پایین‌تر از آرنج موجب حرکت تعدادی از عضلات ساعد و موجب حس قسمتی از دست می‌شود.

عصب‌های مدیان و اولنار بعد از خروج از شبکه بازویی در سمت داخلی بازو به سمت پایین میایند. این اعصاب در بازو کار خاصی انجام نداده و صرفا از بازو عبور کرده و به ساعد و دست می‌رسند. در ساعد و دست موجب حس و حرکت می‌شوند.

 


تعداد بازدید از این مطلب: 3475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بهترين عبادت ، خدمت به خلق خداست ...


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود